Teorija igara i odlučivanje

Datum početka: po dogovoru

Cilj radionice

Pružiti uvid u temeljne pojmove i principe teorije igara, te na konkretnim primjerima (sprječavanje ulaska na tržište, cjenovni rat, R&D, izravna inozemna ulaganja i dr.) omogućiti polaznicima razumijevanje ne-matematičkih znanja i vještina nužnih za praktičnu primjenu teorije igara u procesu odlučivanja.

Kome je radionica namijenjena?

Članovima uprava, vlasnicima i direktorima poduzeća, menadžerima svih razina, voditeljima i zaposlenicima, te svima onima koje ova tema zanima.

Sadržaj radionice

  • TEMELJNI POJMOVI TEORIJE IGARA
    • Raščlamba segmenata teorije igara
    • Terminologija strukture igara
  • KLASIFIKACIJA IGARA
    • Sekvencijalne igre i simultane igra
    • Igre s nultom sumom i igre s promjenjivom sumom
    • Jednokratne igre i iterirane igre
    • Igre sa savršenim informacijama i igre s nesavršenim informacijama
    • Strateški potezi; igra i predigra
    • Kooperativne igre i nekooperativne igre
    • Simetrične igre i asimetrične igre
  • SIMULTANE IGRE: KONCEPTI RJEŠENJA
  • SEKVENCIJALNE IGRE: KONCEPTI RJEŠENJA
  • ATOMSKE IGRE
    • Zatvorenikova dvojba
    • Igre koordinacije: igra osiguranja, kukavica, rat spolova
  • STRATEŠKI POTEZI: MEHANIZMI MANIPULACIJE
    • Neuvjetovani strateški potez: opredjeljenje
    • Uvjetovani strateški potezi: prijetnje i obećanja
  • NESIGURNOST I INFORMACIJE
    • Igre s nesavršenim informacijama
    • Igre s asimetričnim informacijama
    • Moralni hazard i nepovoljan izbor
    • Signaliziranje i provjeravanje
  • PRAKTIČNA PRIMJENA TEORIJE IGARA U SPECIFIČNIM POSLOVNIM SLUČAJEVIMA

Polaznici će na ovoj radionici savladati sljedeće ishode

  • Na ovoj radionici bavit ćete se konkretnom poslovnom problematikom:
    • obranom tržišta s obzirom na ulazak konkurenta, npr.
    • je li Monopolistova prijetnja borbom vjerodostojna, odnosno uvjerljiva?
    • hoće li Monopolist pokušati spriječiti ulazak?
    • ako prijetnja suprotstavljanjem ne spriječi ulazak Konkurenta, postoji li način da Monopolist svoju prijetnju učini uvjerljivom?
    • cjenovnim ratom i usklađivanjem cijena
    • oglašivačkim ratom
    • otvaranjem novog trgovačkog centra (ili podružnice)
    • formiranjem učinkovitog projektnog tima
    • postizanjem kredibiliteta
    • rješavanjem informacijske asimetrije odnosno problematikom moralnog hazarda i nepovoljnog izbora
    • npr. ako poslodavac zna koje su sposobnosti radnika, ali ne zna koliku je razinu napora radnik spreman uložiti, riječ je o problemu moralnog hazarda sa skrivenim akcijama
    • npr. ako radnik zna koje su njegove sposobnosti, ali poslodavac to ne zna, to je problem nepovoljnog izbora
    • prikrivanjem informacija i iznalaženjem informacija
    • npr. ako radnik koji je upoznat s vlastitim sposobnostima može pribaviti uvjerenja o svojim sposobnostima prije nego potpiše ugovor s poslodavcem, govorimo o signaliziranju
    • ako radnik pribavi potvrde kao odgovor na ponudu poslodavca o visini plaće, riječ je o provjeravanju.
  • Također ćete saznati odgovore na primjerice sljedeća pitanja:
    • Kako može ponuda od 97,5$ po dionici pobijediti u nadmetanju sa ponudom od 102$?
    • Zašto su proizvođači cigareta bili “sretni” kada su zabranjene reklame na televiziji?
    • Koje su to poslovne situacije u kojima je u našem najboljem poslovnom interesu da nas netko “ucjenjuje”?
    • Zašto biste u posljednjih 5 minuta nogometne utakmice pokušavali dati gol sebi i/ili protivničkoj ekipi? I kakve to veze ima s teorijom igara?
    • Kako poslovno uspješno igrati igru ultimatuma…kukavice…borbe spolova…?
    • Zašto je najvažnija igra u poslovanju zatvorenikova dvojba?
    • Kako učinkovito poslovno primijeniti strateške mehanizme manipulacije: prijetnju, obećanje i opredjeljenje?
  • Teorija igara omogućiti će Vam da “pobijedite” i kada objektivno to niste u stanju.
    • Kako je to moguće?
  • Tako što ćete primjenom teorije igara maksimizirati poslovni rezultat u slučaju pobjede i minimizirati gubitak u slučaju poraza.
  • Ponekad su naše poslovne situacije određene postavkama temeljem kojih i uz svu stručnost i znanje nije moguće pobijediti. Ponekad i gubimo.
  • Teorija igara pomoći će Vam da pobijedite kada god postoji mogućnost pobjede. A ako već morate izgubiti, pomoći će Vam da izgubite “s najmanjom mogućom razlikom”.
  • Paul Samuelson:
    • …”To know game theory is to change your lifetime way of thinking”….
  • …”To be literate in the modern age, you need to have a general understanding of game theory.”

Nakon završetka radionice, polaznicima se izdaje Certifikat ISO 29990:2010 Quality Management na hrvatskom i engleskom jeziku, kojim se osigurava mobilnost znanja i potvrda stečenih kompetencija.

Trajanje radionice

14 školskih sati (2 dana x 7 sati)

Raspored i mjesto održavanja

  • 9.00 – 10.30 sati – Radionica
    • 10.30 – 10.45 sati – Coffe break
  • 10.45 – 12.30 sati – Radionica
    • 12.30 – 13.00 sati – Coffe break
  • 13.00 – 15.00 sati – Radionica

Mjesto održavanja: in-house ili Poslovno učilište EFFECTUS, Vlaška 94, Zagreb – termini izvođenja po dogovoru

Metode i način rada

Kako bismo osigurali visoku zainteresiranost i motiviranost polaznika na usvajanje novih znanja i vještina, te ih potaknuli na preispitivanje i mijenjanje vlastitih stavova i uvjerenja po pitanju sadržaja edukacije, u radu ćemo koristiti različite metode poučavanja:

  • Igranje uloga i simulacije
  • Individualni i grupni rad
  • Razne upitnike
  • Razmjenu znanja i iskustva
  • Demonstracije i diskusije

Predavači

doc. dr. sc. Robert Kopal, znanstveni suradnik; profesor visoke škole u trajnom zvanju; posebni savjetnik predsjednika Vlade RH za nacionalnu sigurnost.

Dosadašnje profesionalno i znanstveno iskustvo: državni tajnik MUP-a RH; dekan Visokog učilišta Effectus; prodekan za R&D na Visokom učilištu Algebra te voditelj diplomskih studija Digitalni marketing i Podatkovni smjer; prodekan za nastavu na Visokoj poslovnoj školi Libertas; predavač i gost predavač na više visokih učilišta u RH i inozemstvu te na programu CROMA EduCare (Hrvatsko udruženje menadžera i poduzetnika); savjetnik Uprave IN2 Grupe za R&D/znanstveni savjetnik; Chief Science Officer u IN2data; obavljao poslove glavnoga obavještajnog analitičara MUP-a RH; viši menadžer u POA-i i SOA-i; objavio 11 knjiga u RH i inozemstvu (Ekonomska analiza međunarodnog terorizma; Teorija igara, Tehnike kompetitivne analize i dr.); autor više poglavlja u knjigama te 60+ stručnih i znanstvenih radova u RH i inozemstvu; voditelj i predavač na 100+ poslovnih i analitičkih radionica u RH i inozemstvu (trenirao policijske službenike 11 država); dizajnirao nekoliko specijaliziranih informacijskih sustava; certificirani trener obavještajne analitike  i analitičkog SW (20+ certifikata); član IALEIA-e i BDVA; izvršni urednik u International Journal of Digital Technology and Economy te član uredništva u International Journal of Economics & Management Sciences; izlagao na mnogim domaćim i međunarodnim konferencijama te sudjelovao i vodio više nacionalnih i međunarodnih analitičkih projekata; član Nacionalnog vijeća za kibernetičku sigurnost; član Matičnog povjerenstva za društvene znanosti; član Nacionalnog vijeća za razvoj ljudskih potencijala; član nacionalnog tima RH – Europski Big Data Hackathon 2017. koji je osvojio 1. mjesto.

Najnovija knjiga “Kreativnost 4.0: evolucija i revolucija” objavljena je u listopadu 2018. godine.